CHISINAU (KIV)

De eerste luchthaven in Chisinau werd officieel geopend op 19 september 1944, met de lancering van lijnen naar Moskou, Sint-Petersburg, Kiev, Minsk, de Kaukasus en de Krim. In de jaren 1950 werden veel lijnen geopend voor de belangrijkste steden van de USSR.

De huidige luchthaven ten zuiden van de stad werd in 1960 geopend. De aanwezigheid op de nieuwe luchthaven is driemaal die van de oude luchthaven in 1959. Vanaf de late jaren zestig worden op de luchthaven voornamelijk vluchten georganiseerd om non-stop Moskou te bereiken.

Een nieuw terminalgebouw werd gebouwd in 1974. De luchthaven heeft nu 800.000 passagiers per jaar en bedient 80 steden, allemaal gelegen in de USSR. Op 13 september 1990 werd de eerste internationale lijn naar Frankfurt geopend.

Na de val van de USSR en de onafhankelijkheid van Moldavië neemt de activiteit van de luchthaven af, vanwege de breuk van de economische banden met de andere voormalige Sovjetrepublieken en de burgeroorlog in Transnistrië. In 1993 bevond de luchthaven zich zelfs tijdelijk zonder activiteiten. Op 31 mei 1995 wordt de luchthaven "herboren" en krijgt de status van internationale luchthaven.

In 2002 zijn de luchthaven en haar omgeving volledig gemoderniseerd: de terminal is gerenoveerd en er is een nieuwe terminal gebouwd. Verwarming, ventilatie, elektrische systemen, bagageafhandeling, controlekranen en passagiersinformatie werden overgedaan, samen met de toegangsweg en de waterzuiveringsinstallatie. Het is dan mogelijk om vanuit Chisinau naar 18 landen te gaan. In 2011 wordt de luchthaven uitgeroepen tot "CIS beste luchthaven" en zijn jaarlijkse aanwezigheid meer dan een miljoen reizigers.

In 2017 heeft de nieuwe onderneming van Dacii Group, Dacii Moldovei, haar belangrijkste hub gevestigd.

Klik hier om informatie over de luchthaven te bekijken.

Chisinau, de stad

Geschiedenis

In de beschutting van het fort Kis-Jenő ontstond rond de vijftiende eeuw Moldavische dorp Chisinau, waar boeren en wijnmakers rond de markt staan. Historici hebben geen definitief antwoord over de datum dat de geschiedenis van de stad, maar de naam Chisinau in een oorkonde dateert wordt vermeld van 25 april 1420.

Het is waarschijnlijk dat de geschiedenis van de stad begint vóór die tijd, maar het was niet te onderscheiden van de omliggende dorpen. Een aantal documenten uit de zestiende en zeventiende eeuw tonen de stad als een eenvoudige dorp van het oostelijke Moldavië zonder noemenswaardige politieke en economische rol. In de oude kaarten van het Vorstendom Moldavië, is Chisinau niet verschijnt, zoals in andere steden. Echter, is de stad steeds belangrijker door de eeuwen heen als geschillen over land bronnen, windmolens of water, in eerste instantie bemiddeld door de Moldavische magistraten Lapusna, de hoofdstad van Ţinut (Moldavisch graafschap) die Chisinau afhing, de dan zijn de vorsten van Moldavië zichzelf, en uiteindelijk door de Moldavische Vergadering. Bovendien is de uitbreiding van de stad buiten zijn grenzen veroorzaakt klachten van naburige bewoners.

In 1789, is de stad van Chisinau het ervaren van een grote brand op het moment dat een deel van de bevolking wordt gedwongen om te migreren. Chisinau, door reizigers gepresenteerd als een middeleeuwse stad in het landelijke aspect was al verbrand in 1739 en 1788 en opnieuw verbrand in 1793. Ondanks branden, onregelmatige straten en verspreid het huis, ondanks de Russisch-Turkse oorlogen, ondanks naburige rivaliteit, de stad blijft groeien en ook de omliggende dorpen.

De echte ontwikkeling van de stad begon met de Russische overheersing. 1812 Het Verdrag van Boekarest sluit de verdeling van Moldavië en de annexatie van de oostelijke helft van het Russische Rijk, waarin de regering van Bessarabië, waarvan de hoofdstad Chisinau onder de Russische naam van Kishinev werd. In feite is het geven van een keizerlijke hoofdstad voor hun nieuwe provincie, de Russische autoriteiten grenzen aan vijf naburige dorpen naar de stad van Chisinau. Deze groepering in een enkele gemeente wordt begeleid door de bouw op het plateau boven de oude Moldavische dorp, een nieuwe dambord bevolkte stad van kolonisten uit de Russische Rijk.

In de negentiende eeuw, de Russen bouwen kazerne, administratieve gebouwen, een Russische kathedraal en de spoorlijn.

De bevolking van de stad was zeer kosmopolitische tot 1940 (met veel vluchtelingen Wit-Russen, Joden, Grieken de vlucht voor de Sovjet-Unie, Oekraïners en Armeniërs vluchtende hongersnood). De deportaties en massamoorden van de jaren 1940-1950 door de Roemeense fascistische regimes en de Sovjet-stalinistische daalde de bevolking; Deze daling werd gecompenseerd uit 1945 door de instroom van de Russen, Oekraïners en Joden uit alle hoeken van de USSR en Moldaviërs kwam uit het omliggende platteland.

De stad is nu de grootste in het land. Het is een belangrijk industrieel en commercieel centrum (winkels, diensten).

© 2018 Dacii România. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin